Czy Twoja marka powinna być na TikToku?
TikTok to aktualnie jedna z najpopularniejszych aplikacji mobilnych, która stale się rozwija i zwiększa swoją popularność. W marcu 2020 roku liczba odwiedzających TikToka potroiła się, a liczba odsłon wzrosła trzykrotnie w porównaniu do marca 2019 roku. Obecnie polscy użytkownicy aplikacji generują około 5,5 mln odsłon miesięcznie. Te liczby robią wrażenie, dlatego myślę, że już najwyższy czas, żeby przestać ignorować to medium i powtarzać, że TikTok jest platformą bez przyszłości, z której korzystają tylko 13-latkowie.
Skąd się wziął TikTok?
Aplikacja powstała w 2016 roku. Rok później chińska firma ByteDance, która ją stworzyła zdecydowała się na przejęcie konkurencyjnej platformy Musical.ly, której funkcje były praktycznie identyczne, co możliwości TikToka, Dzięki temu posunięciu obie aplikacje zostały połączone w jedną, a już w 2018 roku TikTok miał pół miliarda użytkowników. Obecnie aplikacja jest dostępna w 150 krajach i 75 językach.
TikTok – jak to działa?
TikTok służy do nagrywania i udostępniania filmików od 5 do 60 sekund, jednak rekomendowana i najpopularniejsza długość wideo to 15 sekund. Użytkownicy aplikacji tworzą filmy dopasowane do popularnych w serwisie audio – piosenek, dialogów, nagrań z seriali, filmów, czy nawet programów telewizyjnych. W ten sposób powstają teledyski, lip sync, skecze lub po prostu zabawne filmiki. Platforma nie daje ogromu możliwości jeśli chodzi o formaty treści (można dodawać wyłącznie posty wideo), ale za to ich tematyka jest bardzo szeroka!
Najpopularniejsze wideo na TikToku to challenge, czyli wyzwania (głównie taneczne – użytkownicy próbują możliwie najlepiej zaprezentować krótką choreografię), ale są tam też filmiki typu lip sync (śpiewanie i odgrywanie scenek do aktualnych przebojów z aplikacji) oraz pranki (żarty z rodzeństwa, partnerów, przyjaciół a nawet nauczycieli i rodziców). Oczywiście wszystkie nagrania można edytować, nakładać specjalne efekty i filtry (to połączenie możliwości Instagrama i Snapchata ;)), tworzyć pokazy slajów oraz dodawać napisy do filmików. Wideo publikuje się zwykle z krótkim opisem i hashtagami (odpowiednich challenge’y i trendów z aplikacji), a inni użytkownicy mogą je oglądać, lajkować, komentować i udostępniać (w wiadomościach prywatnych, innych aplikacjach np. Instagram Stories) oraz pobierać i zapisywać, jako wideo lub gif.Dzięki temu można bardzo łatwo edytować stworzone w aplikacji treści i montować wideo, a tym samym korzystanie z TikToka jest naprawdę proste. Poza tym, by zostać tiktokerem wystarczy być posiadaczem smartfona – do tworzenia contentu nie potrzeba żadnego profesjonalnego sprzętu.
Wszystkie dodawane przez użytkowników treści mają szansę pojawić się w głównym feedzie aplikacji, który nazywa się “Dla Ciebie”, ale można również na nie trafić korzystając z odpowiednich hasztagów lub przeglądając filmiki nagrane do konkretnych utworów (przy każdym dodanym filmie jest informacja, jak nazywa się audio, do którego powstało powyższe wideo, a po kliknięciu w nie widoczne są inne filmiki, które wykorzystały tę ścieżkę dźwiękową).
Tak naprawdę sekcja “Dla Ciebie” działa podobnie, co zakładka Instagram Explore. Aplikacja i jej algorytm bacznie obserwują, które nagrania zdobędą Twoją uwagę oraz z którymi tematami chętnie wchodzisz w interakcję i bardzo szybko proponują podobne treści w głównym feedzie. Wspomniany algorytm działa rewelacyjnie i przede wszystkim z niesamowitą prędkością – wystarczą 2-3 filmy obejrzane od początku do końca (lub więcej niż raz!) na konkretny temat i już całe “Dla Ciebie” jest dopasowane do tej aktywności. Dzięki temu przeciętny użytkownik spędza w aplikacji powyżej 45, a nawet 60 minut dziennie! W tym czasie można obejrzeć od 150 do 250 wideo. Imponujące, prawda?
Demografia użytkowników – kogo znajdziesz na TikToku?
Z raportu Get Hero “Kim są polscy użytkownicy TikToka? Edycja II” wynika, że większość osób obecnych w aplikacji to przedstawiciele pokolenia Z. Jednak wbrew utartym stereotypom nie są tylko 13 latkowie – jedna trzecia polskich użytkowników to osoby powyżej 16 roku życia. Czyli wchodzący w dorosłość konsumenci, o których uwagę warto zawalczyć.
Niestety bardzo rzadko pojawiają się dane dotyczące użytkowników z grupy “19 lat i więcej” i trudno jest stwierdzić, jak wielu np. 25-latków znajdziemy w aplikacji. Z moich obserwacji wynika jednak, że coraz więcej milenialsów (osoby urodzone między 1981 a 1995 rokiem) interesuje się tym nowym medium, a osoby powyżej 20 roku życia również chętnie pojawiają się w roli twórców treści. Jestem przekonana, że ta grupa będzie się tylko poszerzać w najbliższym czasie.
Argumentem za tym jest fakt, jak podczas pandemii koronawirusa zmienił się sposób konsumowania treści online – zakupy internetowe stały się jeszcze bardziej popularne, a czas spędzony w social mediach wydłużył się. Coraz więcej polskich celebrytów (którzy przekroczyli próg 30 lat) zaczęło prowadzić komunikację na TikToku. Do tego grona zaliczają się między innymi Anna i Robert Lewandowscy, Katarzyna Cichopek, Ada Fijał, Patrycja Kazadi, Marcin Mroczek, Katarzyna Zielińska, a także Dawid Woliński. Lista polskich sław na TikToku jest naprawdę długa i wcale nie są to tylko idole nastolatków.
TikTok – czy to tylko trend?
Pamiętam, jak kilka lat temu Instagram miał być nowym Pinterestem, a gdy zaczęto rozwijać jego możliwości społecznościowe (jak np. wysyłanie wiadomości), to miał się stać kolejnym Facebookiem. Później Snapchat miał zdetronizować Instagram. W międzyczasie pojawiały się też inne, coraz to nowe platformy, którymi za każdym razem “straszono” gigantów social mediów. Przy okazji rosnącej popularności TikToka kolejny raz pojawiła się ta sama dyskusja – czy TikTok będzie nowym Instagramem? Czy ta aplikacja zagrozi innym platformom?
Cóż, myślę, że nie można jednoznacznie stwierdzić, jaka będzie przyszłość TikToka, ale jestem pewna, że nie powinno się porównywać między sobą wszystkich wspomnianych social mediów. Mimo, że są funkcjonalności (np. stories), które powielają się w niektórych kanałach, to jednak każda platforma ma zupełnie inne możliwości w zakresie tworzenia contentu, interakcji między użytkownikami, inne przeznaczenia i przede wszystkim odmienną grupę odbiorców. Dlatego nie powinno się traktować “nowych” mediów społecznościowych, jako zagrożenie dla “starych”, a jedynie ich uzupełnienie lub nawet poszerzenie możliwości reklamowych i komunikacyjnych.
TikTok idealnie wpisał się w internetową rzeczywistość i dzięki temu przejął przede wszystkim najmłodszych użytkowników social mediów, których brakuje na Facebooku i Instagramie. Jednocześnie jasno określa się jako portal rozrywkowy, którego głównym celem jest dostarczanie funu użytkownikom – tym samym znalazł swoją niszę. TikTok nie jest jedynie chwilowym trendem, ale pełnoprawnym graczem na rynku mediów społecznościowych. I nie widzę w tym nic złego, ponieważ każdy kanał social media ma trochę inną rolę – na Twittera zaglądam szukając najnowszych wiadomości ze świata i komentarzy do aktualnych wydarzeń, na Instagramie znajduję inspiracje i dzielę się swoimi, a TikTok zapewnia mi codzienną porcję rozrywki. Wszystkie te i inne social media uzupełniają się tworząc wielowymiarowe doświadczenie dla użytkownika.
Reklamy na TikToku – jak to działa?
TikTok, tak jak inne social media, udostępnia narzędzia reklamowe, za pomocą których można prowadzić kampanie TikTok Ads. Nie jest to jeszcze opcja ogólnodostępna – żeby tworzyć reklamy w aplikacji należy zostać jej partnerem. Mimo to warto wiedzieć z jakich formatów kampanii można korzystać na TikToku, ponieważ podejrzewam, że wraz z rozwojem i popularyzacją platformy TikTok Ads staną się tak powszechne i dostępne, jak choćby Facebook i Instagram Ads.
Aktualnie dostępne formaty reklamowe na TikToku to:
- Infeed video – pełnoekranowe materiały wideo, które wyświetlają się w sekcji “Dla Ciebie”.
- Brand Takeover – reklama widoczna tuż po wejściu do aplikacji, może trwać 5 sekund.
- Hashtag Challenge – marka może stworzyć własny challenge, który jest promowany na stronie z hashtagami w aplikacji.
- Branded Effects – możliwość stworzenia filtru twarzy przez markę.
- Top View – wideo od 5 do 60 sekund widoczne przy uruchomieniu aplikacji oraz w feedzie użytkowników.
Większość formatów umożliwia dodanie adresu strony internetowej w reklamie, dzięki czemu można generować ruch na www i e-commerce. W trakcie trwania kampanii reklamodawcy oczywiście mogą kontrolować statystyki, czyli informacje o liczbie kliknięć, reakcjach i unikalnym zasięgu reklam.
TikTok dla firm – jak założyć profil?
Poza standardowym profilem użytkownika istnieje możliwość założenia profilu firmowego, czyli konta TikTok Pro. Dzięki niemu masz dostęp do statystyk profilu, które bardzo przypominają dane z Instagrama – są tam informacje dotyczące demografii obserwujących, zbiorcze dane profilu oraz statystyki poszczególnych filmów.
Czy Twoja marka powinna być na TikToku?
Jeśli Twoją grupą docelową są osoby od 14 do 18 lat, to moim zdaniem nie masz się nad czym zastanawiać! Poniżej kilka argumentów, które mam nadzieję przekonają Cię, że warto by Twoja marka znalazła się na TikToku, to::
- Algorytm TikToka działa tak, by wspierać zasięgi organiczne oraz aby użytkownicy spędzali dużo czasu w aplikacji – dzięki temu masz szansę na znaczne zwiększenie zasięgu swojej marki.
- Do nagrywania filmików nie potrzebujesz drogiego i profesjonalnego sprzętu – przeciętny smartfon ze średniej jakości aparatem dobrze się sprawdzi.
- Nie musisz tworzyć kreatywnych koncepcji i strategii komunikacji dotyczących treści na TikToku – wystarczy obserwowanie trendów w aplikacji i podążanie za nimi.
- To nadal nowa platforma, dlatego jeśli już teraz zaczniesz tam prowadzić działania, to masz szansę wyprzedzić, a nawet zostawić daleko w tyle swoją konkurencję.
- Możesz zdobyć międzynarodowych odbiorców – polecane filmiki dla polskich użytkowników to nie tylko treści tworzone przez polskojęzycznych tiktokerów. Tym samym Twoje wideo mogą łatwo trafić do zagranicznych odbiorców.
- Z raportu “E-commerce w Polsce” stworzonego przez Gemius wynika, że 20% kupujących online to osoby w wieku 15-24. W tym przedziale wiekowym mieści się prawie połowa wszystkich użytkowników TikToka, co oznacza, że prowadząc działania w tej aplikacji masz szansę przekonać do siebie wielu potencjalnych klientów. Wykorzystaj to!
- TikTok to nie tylko prowadzenie profilu firmowego i tworzenie treści – równie dobrze możesz wykorzystać ten kanał do zaplanowania działań z zakresu Influencer Marketingu – podejmując współpracę z influencerami, którzy są aktywni na tej platformie. I to bez konieczności zakładania konta w aplikacji.
Dlaczego TikTok nie jest dla Twojej marki?
Szczerze mówiąc nie widzę wielu powodów, które mogłyby zniechęcić firmy do korzystania z TikToka. Oczywiście jeśli grupą docelową Twojej marki są osoby np. powyżej 35 roku życia lub starsze, to ta platforma może nie być odpowiednia dla Twojego biznesu. Jeżeli nie jesteś w stanie prowadzić regularnych działań lub nie posiadasz w zespole osoby, która mogłaby stać się twarzą Twoich filmików, to także można stwierdzić, że TikTok nie jest kanałem dla Ciebie. Z drugiej strony – w takiej sytuacji nadal możesz współpracować z tiktokerami i zaistnieć w aplikacji za sprawą Influencer Marketingu.
Polskie marki na TikToku
Jedną z polskich marek, które prowadzą regularną komunikację na TikToku jest e-obuwie. Uważam to za świetne posunięcie, ponieważ z badania “Użytkownik TikToka w Polsce”, które przeprowadziło Open Mobi wynika, że 62% polskich użytkowników najczęściej kupuje produkty z kategorii Moda i ubrania.
TikTok to również dobre miejsce dla marek gastronomicznych, szczególnie restauracji typu fast food lub knajp, w których królują burgery, czy pizza. Sieć Pasibus jest jednym z ich przedstawicieli:
McDonald Polska również prowadzi regularną komunikację na TikToku, a podczas pandemii koronawirusa marka nawiązała współpracę z polskim muzykiem, który występuje pod pseudonimem Holak. Efekt jet kooperacji zobaczycie poniżej:
Marka Ziaja należy do najchętniej kupowanych marek kosmetycznych przez polskich użytkowników TikToka, dlatego i ją również znajdziecie w aplikacji:
Jednym z najpopularniejszych polskich kont firmowych jest Zimowy Narodowy. Marka zasłynęła dzięki dużej kampanii prowadzonej na TikToku w sezonie zimowym 2019/2020, a w styczniu 2020 roku dzięki regularnym działaniom uzyskała aż 5 mln odsłon opublikowanych filmów.
Obawiasz się, że na TikToku nie ma miejsca na “poważne sprawy”? Nic bardziej mylnego! Koniecznie odwiedź konto World Health Organization. WHO zaczęło swoją komunikację na TikToku od edukowania na temat koronawirusa, a obecnie publikowanymi filmami wspiera swoją kampanię antynikotynową:
Postaw na TikToka!
TikTok to stosunkowo nowa platforma społecznościowa, dlatego podejrzewam, że czeka ją jeszcze wiele zmian – być może będą to nowe funkcjonalności lub możliwości dla reklamodawców, a może inne formaty treści. Cokolwiek to nie będzie – TikTok jest przede wszystkim aplikacją z ogromnym potencjałem. Dlatego warto zastanowić się, jak możesz go wykorzystać budując wizerunek i zasięgi marki oraz jak zamienić te działania w sukces biznesowy!
Zastanawiasz się w jaki sposób Twoja marka mogłaby zaistnieć na TikToku? Skontaktuj się z nami przez adres porozmawiajmy@moxie.pl! Chętnie udzielimy Ci darmowych konsultacji.