Strategia marki-dlaczego bez planu wdrożenia jest niewiele warta?
Nawet najlepszy pomysł bez przemyślanego wprowadzenia w życie jest jak pisanie wierszy do szuflady, czy upieczenie najpyszniejszej drożdżówki tylko po to, by bez kosztowania odłożyć ją na półkę – zupełnie bez sensu. I choć zjawią się pewnie tacy, którzy powiedzą, że liczy się przecież proces, to jednak w biznesie to za mało, by osiągnąć sukces. Liczy się przeprowadzenie go od początku do końca i osiągnięcie założonych celów, bo często to być lub nie być nawet dla dobrze prosperujących marek.
Strategia marki – dlaczego jest potrzebna?
Strategia to podstawa prowadzenia jakichkolwiek działań, nie tylko komunikacyjnych. Jest jak przepis albo mapa. Nie wybieramy się przecież w podróż życia wierząc to, że przypadkowe skręcenia w lewo lub “to drugie lewo” doprowadzą nas do wymarzonej destynacji. 😉 Tak samo jest w biznesie.
Dobra strategia marki:
- określa wartości i wyróżniki marki,
- pokazuje przewagi konkurencyjne,
- definiuje grupy docelowe, persony oraz działania marki w odpowiedzi na ich potrzeby,
- umożliwia utrzymanie zaangażowania i poczucia sensu w zespole,
- a przede wszystkim pozwala zaplanować wszelkie podejmowane kroki i mieć pewność, że przybliżą nas one do celu!
Niezależnie od tego, czy stoją przed Tobą decyzje dotyczące rozwoju produktów, kierunków prowadzenia sprzedaży, komunikacji, czy nawet rekrutacji, nasza główna wskazówka będzie zawsze tylko jedna – oprzyj się na solidnej i spójnej strategii marki.
Strategia marki bez planu jej wprowadzenia – dlaczego jest bezwartościowa?
Pozwól, że zadamy Ci jedno, kluczowe pytanie. Po co, w natłoku projektów i codziennych obowiązków, poświęcać czas i zaangażowanie na coś, co nigdy nie ujrzy światła dziennego? Gwarantujemy Ci, że bez planu na wdrożenie, tak właśnie będzie. Strategie, które nie są wcielane w życie, lądują zwykle w szufladach działu managementu i już nigdy więcej tych czeluści nie opuszczają. A przecież chodzi o to, by zarówno osoby zarządzające organizacją, jak i członkowie poszczególnych zespołów, krok po kroku, wdrażali założenia w życie i mogli je przełożyć na swoje codzienne zadania.
Jak do tego doprowadzić? Kluczem jest właśnie sformułowanie “krok, po kroku”, bo strategii nie da się wcielić w życie z dnia na dzień. Takie próby, ku przerażeniu i konsternacji wielu założycieli marek, często kończą się katastrofą, a winą za to zostaje obciążona rzekomo źle napisana strategia. To nieprawda! Wprowadzanie zbyt wielu punktów na raz, w pośpiechu, nie ma prawa zakończyć się dobrze (i zwykle kończy się chaosem organizacyjnym oraz demotywacją zespołu) . Skuteczny proces to ewolucja, nie rewolucja! Dlatego właśnie…
Wdrożenie strategii marki – potrzebujesz planu!
Dzięki niemu nie tylko będziesz miał_ pewność, że podążasz w dobrym kierunku, ale także będziesz w stanie przewidzieć potencjalne przeszkody i w sytuacjach kryzysowych unikniesz chaotycznego działania na oślep. Od czego w takim razie warto zacząć?
Od tego, co najważniejsze – planowania kwartalnego lub półrocznego dla priorytetowych działań. Początkowo wyszczególnij główne zadania, które pozwolą Ci na wprowadzenie strategii w życie. Biorąc pod uwagę ich złożoność oraz inne, bieżąco prowadzone projekty wyznacz możliwe do zrealizowania terminy. Następnie, posiadając już główny zarys działań rozbij je na mniejsze zadania, na których wykonanie potrzeba znacznie krótszych okresów, czyli miesięcznych i tygodniowych. Teraz pozostało już tylko (i aż!) wprowadzenie planu w życie.
#MOX!Eteam radzi: pracuj w cotygodniowych sprintach!
Dlaczego? Realizacja wielkich planów jest jak jedzenie słonia – wykonalna jedynie “po kawałku” na raz! Dlatego do pracy w cotygodniowych sprintach nieustannie przekonujemy i będziemy przekonywać wszystkich team leaderów!
Jak wprowadzić ten system?
- Kierując się wytyczonym planem ustalcie na każdy tydzień cel, który przybliży Was do realizacji strategii.
- Rozłóżcie go na zadania poszczególnych członków zespołu.
- Ustal z zespołem cotygodniowe spotkanie statusowe, na którym wspólnie będziecie sprawdzać postępy realizowanych prac i wymieniać się potrzebnymi informacjami.
- Postaw na sprawdzone narzędzia. Wiemy, co mówimy – korzystanie z pakietu Google, Toggle’a, a swojego czasu także Trello zmieniło nasze życie! I to dosłownie! Zobacz, jak skutecznie z nich korzystać! [link]
I voila! Przepis na efektywne wdrażanie strategii (i innych zespołowych projektów!) gotowy!
Strategi marki i jej wdrożenie – sprawdzaj skuteczność prowadzonych działań
Chcąc mieć pewność, że działania zespołu prowadzą Was do wyznaczonego celu, warto trzymać rękę na pulsie. Dlatego po pierwsze określ, co chcesz osiągnąć w cyklu: rocznym, półrocznym, kwartalnym i miesięcznym. Pod drugie – upraszczaj ile się da. Gdy chodzi o efektywność na nic się zdadzą się wielkie raporty, które tylko rozmywają sedno sprawy. Wyznacz od dwóch do pięciu mierników na każdym z etapów i uważnie je monitoruj. A teraz najważniejsza sprawa! Wprowadzanie strategii to często przedsięwzięcie całego zespołu i tak też powinno być weryfikowane. Dlatego monitorujcie postępy prac wspólnie – w taki sposób nie tylko zwiększysz zaangażowanie poszczególnych osób, ale także poczucie ich odpowiedzialności za osiągnięcie celu.
Konsultuj realizację strategii z jej twórcami
Niezależnie od tego, czy strategię tworzyły konkretne osoby wewnątrz marki, czy może podmiot zewnętrzny, wskazane jest, by od czasu do czasu przyjrzały się one bliżej realizowanym krokom i spojrzały na działania z innej perspektywy. Wyznaczcie miesięczne, kwartalne, lub półroczne spotkania, w czasie których omówicie elementy, które działają znakomicie oraz te, nad którymi warto jeszcze popracować.
Masz plan wdrożenia i co dalej?
Gdy wreszcie poczujesz, że strategia biznesowa zaczyna nabierać realnych kształtów, a na horyzoncie pojawią się pierwsze wymierne efekty, koniecznie poświęć czas na celebrację. Zarówno Ty jak i Twój zespół włożyliście w to ogrom czasu i wysiłków. Pamiętaj o tym, by ten sukces odpowiednio zakomunikować! Lecz … to nie wszystko. Rozejrzyj się wokół. Zobacz, jak zmieniły się realia na rynku, działania konkurencji, czy potrzeby klientów i zastanów się, czy jakaś część strategii nie wymaga aktualizacji? Ponieważ, na nasze nieszczęście, lub właśnie szczęście działania dotyczące wprowadzania innowacji nie są jednorazowym etapem, który można zamknąć w jakimś okresie naszego biznesowego kalendarza i o nich zapomnieć na dobre. To ciągła praca nad testowaniem i udoskonalaniem: zarówno strategii jak i planów Dlatego też zachęcamy Cię do myślenia o strategii i jej wdrażaniu jako nieustannym procesie, który dobrze działa, gdy podzielisz go na krótsze etapy. Do dzieła!