Jak prowadzić social media marek gastronomicznych?
Social media są obecnie jednym z najważniejszych elementów budowania wizerunku marki. Dotyczy to również, a może nawet szczególnie, branży gastronomicznej. Pozostaje jednak pytanie: jak robić to dobrze, aby osiągnąć zamierzone efekty? O czym należy pamiętać, a czego lepiej unikać?
Ludzie jedzą wzrokiem
Nic tak nie zachęci potencjalnych gości do przyjścia do Twojej restauracji, jak apetycznie wyglądające zdjęcia. To niezwykle istotny element komunikacji, szczególnie na Instagramie. Mogą być dla Ciebie bardzo dużą szansą, ale też zagrożeniem. Wszystko zależy od tego, jak wykorzystasz swoje możliwości.
Możesz oczywiście kupić je w płatnej bazie, np. Adobe Stock lub skorzystać z darmowej: Unsplash, Pixabay czy PicJumbo. Musisz jednak liczyć się z tym, że nie jesteś jedynym użytkownikiem, który z nich korzysta. A to oznacza, że taka sama grafika, przedstawiająca na przykład pysznego burgera, może pojawić się na fanpage’u konkurencji. Właśnie dlatego dużo lepszym rozwiązaniem jest prezentowanie własnego contentu. Zaplanuj sesję fotograficzną, zadbaj o to, aby zarówno posiłki, jak i wnętrze wyglądały estetycznie. Dobrze wykonane fotografie sprawią, że potencjalni goście nabiorą smaku i z chęcią zawitają do Twojej restauracji.
Stwórz swoją własną opowieść
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest uznanie, że samo posiadanie konta na Facebooku czy Instagramie to już duży sukces. Niestety nie wystarczy od czasu do czasu zamieścić zdjęcia z opisem menu. Po pierwsze – trzeba zadbać o harmonogram publikacji, aby nie dać gościom o sobie zapomnieć. Po drugie – warto pomyśleć nad wyróżnieniem się na tle konkurencji. Zastanów się, czy treści które publikujesz, z powodzeniem mogłyby znaleźć się na jakimkolwiek innym fanpage’u marki gastronomicznej? Jeśli tak, to znaczy, że robisz to źle. Najpierw musisz określić swoją grupę odbiorców, poznać jej wartości, sposób komunikacji. I dopasować się do niej.
Niech Twój fanpage nie będzie słupem reklamowym – postaraj się zbudować swoją własną historię i tworzyć content, który spodoba się Twojej grupie docelowej.
Pokaż to, co unikatowe – oryginalny sposób podania potraw czy klimatyczne wnętrze. Jeśli w lokalu odbywa się jakiś event, na przykład kulturalny – nie zapomnij się tym pochwalić!
Wydarzenia z miasta, kraju, świata? Reaguj!
Nikt nie jest bezludną wyspą – a już na pewno nie Twoja restauracja! Właśnie dlatego absolutnie nie możesz pominąć wydarzeń, którymi żyje miasto, Polska, czy nawet świat. Umiejętna zabawa słowem, w zestawieniu z odpowiednią grafiką, mogą dać efekt w postaci przyciągnięcia sporej liczby fanów, zwiększenia świadomości marki i oczywiście – zwiększenia liczby wizyt w Twoim lokalu!
Przepraszam, czy te informacje są aktualne?
Potencjalnym gościom będzie bardzo trudno dotrzeć do Twojej restauracji, jeśli nie otrzymają odpowiednich informacji. Nie każdy będzie chciał szukać adresu, numeru telefonu czy godzin otwarcia. Właśnie dlatego warto umieścić te dane w odpowiednich rubrykach na Facebooku oraz w bio na Instagramie.
Nie chwal się remontem lokalu sprzed 5 lat – istotne jest to, co tu i teraz. Pokaż aktualny wystrój wnętrza, zespół czy wreszcie – nowości w menu. Dzięki temu potencjalni goście będą wiedzieli, czego się spodziewać na miejscu i łatwiej podejmą decyzję o wizycie w Twojej restauracji.
Dobre relacje to podstawa każdego związku
Także tego gość – restauracja. Możesz prezentować piękne zdjęcia połączone z zabawnym copy, ale jeśli nie zbudujesz wartościowych relacji ze swoimi odbiorcami, nie osiągniesz też sukcesu. Cierpliwie odpowiadaj na pytania zadawane w komentarzach i wiadomościach, wyjdź naprzeciw oczekiwaniom gości – wchodź z nimi w interakcje, rezerwuj stoliki za pomocą Messengera.
Nawet najlepiej prowadzonej restauracji czasem zdarzają się kryzysy. Niezadowoleni goście często opisują swoje wrażenia we wiadomościach, komentarzach lub – co gorsza – recenzjach. Co zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim musisz zachować spokój. Wyraź smutek z powodu nieudanej wizyty, przeproś i dowiedz się, co dokładnie poszło nie tak. Okaż zrozumienie – to bardzo ważne! Możesz również zaproponować gościowi rekompensatę na przykład w postaci vouchera na kolejną wizytę. Pamiętaj – każdy kryzys jest szansą! Jeśli zapanujesz nad sytuacją, nie stracisz gościa, a wręcz zyskasz kolejnych.