Jak założyć nową markę? Przewodnik krok po kroku!
Na początku był POMYSŁ…
Potem adrenalina, błysk w oku. Radość z powodu opracowania usługi doskonałej, (niemalże 😉 zmieniającej dzieje ludzkości. Entuzjazm na myśl o nowych perspektywach w życiu zawodowym, które otwierają się wraz z momentem zakładania nowej marki. Czujesz to razem z nami? Tak? W takim razie dziś sprowadzimy Cię na ziemię.
Razem z pozostałymi członkami MOX!E chcemy Ci dziś powiedzieć: choć zakładanie i prowadzenie biznesu to niewątpliwie ekscytujący proces, przede wszystkim to jednak ciężka praca, ogrom wątpliwości i poczucie odpowiedzialności, które potrafi odmienić codzienność niejednego założyciela
Skąd to wiemy? Jako agencja kreatywna zajmujemy się procesami strategicznymi oraz brandingiem od wielu lat – zarówno z perspektywy prowadzenia własnej marki, jak i konsultowania klientów zewnętrznych. Dziś przyszedł czas, by podzielić się tą wiedzą również z Tobą. Dowiesz się, o czym należy pamiętać oraz jakich błędów kategorycznie unikać. Czas założyć nowy brand krok po kroku!
Przepis na markę – poznaj potrzebne składniki
To moment, w którym zaprosimy Cię do uważności.
Przyjrzyj się otaczającym Cię osobom i zastanów nad ich codziennością. Znajdź remedium na realne problemy – produkt lub usługę, której brakuje na rynku. To pierwszy, nieodzowny składnik sukcesu Twojej marki. Dzięki temu jej obecność ma szansę zostać zauważoną i docenioną przez konsumentów. Warto również, by oferowane przez Ciebie rozwiązanie było bliskie Twoich rzeczywistych zainteresowań. Dlaczego? Zwyczajnie będzie Ci zależeć! Gdy codzienne zadania będą napędzane wewnętrzną motywacją i pasją, masz większe szanse na powodzenie na rynku.
Nie zatrzymuj się wyłącznie na spostrzeżeniach. Postaw na rzeczowe analizy: rynku oraz konkurencji. To one pozwolą Ci umiejscowić brand pośród innych i wypracować skuteczne punkty przewagi konkurencyjnej. Zwróć szczególną uwagę m.in. na to, co jest pomijane w codziennej komunikacji, czy ofercie konkurencji oraz jak kształtują się ceny dostępnych produktów.
Niemniej istotna jest również analiza konsumentów i grupy docelowej marki. Możesz zdecydować się na badania jakościowe (np. wywiady), ilościowe (np. ankiety online) lub pracować na ogólnodostępnych danych. Ważne, aby dopasować formę do swoich potrzeb, predyspozycji i możliwości. Dobrze prowadzone badania powinny dostarczać informacji o tym, jakie są wymagania, czy preferencje w stosunku do pojawiających się ofert, jak przebiega proces zakupowy potencjalnych klientów, co ich frustruje oraz gdzie najłatwiej ich spotkać.
Last but not least. Zwróć uwagę na panujące trendy. Bądź ich świadoma/ świadomy, lecz nie podążaj ślepo za ich kapryśną naturą. Sam produkt, choćby był dopracowany w najmniejszych szczegółach, nie wystarczy, jeśli nie zostanie odpowiednio opracowana strategia związana z jego wprowadzeniem na rynek. Gdy nadejdzie czas na zaplanowanie kanałów dystrybucji, sprzedaży, a także codziennej komunikacji – korzystaj z nowych możliwości, idź z duchem czasu.
“DOs” i “DON’Ts” zakładania nowej marki
Zdajemy sobie sprawę, że pierwsze miesiące (a czasem i lata) nowego biznesu to ogrom zadań, szereg decyzji do podjęcia. Z tego względu szczególnie istotne jest planowanie, selekcjonowanie i ustalanie priorytetów. Dzięki temu niepotrzebne czynności zostają wyeliminowane, a uwagę można skupić na najpilniejszych do wdrożenia działaniach.
W budowaniu marki wyróżniamy działania “must have”, które napędzają proces i mają kluczowy wpływ na jego powodzenie i “nice to have”, na które warto zwrócić uwagę, jeśli pozwolą nam na to nasze zasoby (czasowe, energetyczne, czy finansowe). Jakie są zatem najważniejsze kwestie, które pozwolą Ci zwiększyć szanse na sukces nowej marki na samym jej starcie?
- Upraszczaj produkt i/lub usługę na każdym poziomie,
- Konsultuj go – nie trzymaj pomysłu w szufladzie w obawie przed oceną czy kradzieżą (idea to tylko 20% sukcesu, pozostałe 80% to sposób jej realizacji), testuj i waliduj swój pomysł wśród potencjalnych klientów jak najszybciej,
- Stwórz plan marketingowy na najbliższe 6-12 miesięcy – to da Ci spokojną głowę na start i pomoże skupić się na najważniejszych kanałach komunikacji oraz zachować konsekwencję,
- Sprecyzuj metryki, które chcesz analizować – określ mierzalne cele: uwzględniając zasięg działań wizerunkowych, poziom sprzedaży, poziom konwersji w podziale na kanały sprzedaży, procent powracających klientów itd.
Tego staraj się unikać
Gdy przeanalizowaliśmy już dobre praktyki, czas skupić się również na anty przykładach. Poniżej znajdziesz listę działań, których powielanie obniży Twoją skuteczność i wiarygodność na rynku:
- Stałe analizowanie trendów oraz odwoływanie się do nich – najprościej mówiąc: w dzisiejszej, niezwykle szybko zmieniającej się rzeczywistości, to zwykła strata czasu,
- Kopiowanie działań konkurencji – powielanie działań innej marki nie pomoże Ci zbudować ani tożsamości ani przewagi rynkowej,
- Zapominanie o strategii, czy wartościach marki – to drogowskazy, które pozwolą Ci skutecznie poruszać się po biznesowej rzeczywistości, odbieganie od nich sprawi, że w Twoje codzienne decyzje może wkraść się chaos.
Klient w centrum zainteresowania – Zamiast sprzedawać, buduj relacje
Jeśli mielibyśmy udzielić tylko i wyłącznie jednej rady w aspekcie budowania nowej marki, brzmiałaby ona: nadaj klientowi najwyższy priorytet na każdym etapie swoich działań. Opracuj tzw. customer journey map: zaplanuj przebieg punktów styku, jakie mają miejsce od pierwszego kontaktu z marką, aż po lojalizację i budowanie wskaźnika retencji. Uwzględnij procesy takie jak: szukanie informacji o usłudze, proces jej zakupu (online i/lub offline), reklamacji, obsługi czy podtrzymywania więzi. Pamiętaj, że produkt to maksymalnie 50% wartości marki w oczach klienta. Za całą resztę odpowiadają działania związane z jego obsługą – także, często pomijaną, posprzedażową.
Czy to zadziała?
W MOX!E na co dzień wspieramy zarówno duże, jak i małe marki podnosić skuteczność ich biznesowych starań. Chcesz się przekonać, czy jesteśmy w stanie pomóc także Twojemu zespołowi? Przekonaj się! Napisz na biuro@moxie.pl i porozmawiajmy o tym, czego potrzebuje Twoja marka!