Jakie działania marketingowe są skuteczne w gastronomii?
Branża gastronomiczna to jedna z niewielu branż w Polsce, która od ponad dekady co roku notuje wzrost. W 2010 r. generowała prawie 22 miliardy złotych przychodu, a w 2017 r. już prawie 40 miliardów złotych. Dynamiczny rozwój przejawia się także w coraz większej liczbie lokali. Konkurencja jest ogromna, to fakt. Jak zatem przebić się przez nią i przekonać do odwiedzin potencjalnych gości?
Wielu restauratorów na to pytanie odpowiada: dobra kuchnia, ona sama się obroni. Niewątpliwie kuchnia jest sercem restauracji. Menu oraz całokształt oferty muszą być na najwyższym poziomie, smaczne, przemyślane i co najważniejsze: muszą odpowiadać grupie docelowej, czyli gościom, na których najbardziej Ci zależy. Właściwy koncept to połowa sukcesu. Jego przygotowanie i realizacja nierzadko pochłania mnóstwo czasu, energii i pieniędzy. Bardzo dobry szef kuchni, ciekawe menu, oryginalne wnętrze, zaangażowana załoga – wydaje się, że wszystko jest tak, jak powinno być. A jednak nie ma tylu gości, ilu chcesz. Dlaczego? Bardzo często jest tak, dlatego że nie przywiązujesz odpowiedniej wagi do marketingu i komunikacji swojej marki.
Stwórz strategię komunikacji
To fundament dla Twoich działań marketingowych i komunikacyjnych. Dzięki niej Twoja marka będzie spójna i będzie zawsze trafiać dokładnie do tych gości, na których Ci zależy. Strategia komunikacji musi zawierać szczegółowy opis persony, czyli konkretnej osoby, do której będziesz „mówić”. Przedstaw także najważniejsze wyróżniki swojej restauracji, które będziesz podkreślać w komunikacji. Określ emocje, jakie chcesz wywoływać. Warto również stworzyć moodboard, czyli wizualny obraz swojej marki, do którego będziesz wracać.
Wybierz odpowiednie kanały komunikacji
Jak pokazują wyniki raportu „Polska na Talerzu 2018” głównym źródłem informacji o lokalach gastronomicznych jest internet. To tam musisz komunikować się przede wszystkim.
A gdzie dokładnie?
Minimum to:
- profil na Instagramie – w branży gastronomicznej Instagram przede wszystkim!
- profil na Facebooku
- Social Ads, czyli płatna reklama na Facebooku i Instagramie (nie ograniczaj się tylko do promowania postów!)
- Google Ads – reklama w wyszukiwarce i na stronach w sieci Google
- YouTube Ads – płatna reklama na YouTube
- Google Maps, czyli wizytówka w Google – pamiętaj, że nie wystarczy ją mieć, musisz nią zarządzać – dbać o zdjęcia i odpowiedzi na opinie!
- profil na TripAdvisor, o którego jakość również będziesz dbać!
Przewagą internetowych kanałów komunikacji jest niewątpliwie to, że nadal są stosunkowo niskobudżetowe, a ich skuteczność możesz dokładnie zmierzyć i przeanalizować. Pozwalają na ścisłe określenie grupy docelowej, więc docierasz z informacją o lokalu dokładnie do tych osób, do których chcesz. Przede wszystkim jednak jesteś tam, gdzie Twoi potencjalni goście, którzy właściwie nie przestają być online.
Działaj systematycznie i zgodnie ze strategią
Pamiętaj, że bardzo istotną kwestią jest to, w jaki sposób będziesz prowadzić działania marketingowe i czy odpowiednio wykorzystasz potencjał internetowych kanałów komunikacji. Zadbaj o jakość tego, co robisz, o to, żeby się wyróżnić, ale działaj w sposób spójny, zaplanowany i przemyślany, a także: regularny! Ustalaj cele, systematycznie analizuj dostępne statystyki i sprawdzaj, które działania przynoszą najlepsze efekty. Bardzo często zaglądaj do strategii, aby nie zboczyć z wytyczonego kierunku.