Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) w branży fashion

Więcej niż moda. CSR w branży fashion.

Przemiany pokoleniowe sprawiły, że marki stanęły przed wyzwaniem dostosowania się do oczekiwań konsumenta nowego typu. Ma on większą świadomość społeczną i postrzega produkty nie tylko przez pryzmat jakości wykonania, ale także wartości, które za sobą niosą. Stąd popularność CSR (ang. Corporate Social Responsibility), czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Jest ona szczególnie istotna w przypadku branży fashion, która przez lata funkcjonowała w sposób destrukcyjny zarówno dla środowiska, jak i pracowników fabryk.

CSR – czyli co?

Pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu często jest utożsamiane ze zrównoważonym rozwojem. Wynika to z faktu, że CSR stanowi ważny element długoterminowej strategii działań przedsiębiorstw, a nie jedynie szereg zmian wizerunkowych. Jest to zatem sposób postępowania, który uwzględnia dbałość o środowisko naturalne i interes społeczny, a także wprowadza dialog między interesariuszami, czyli osobami mającymi wpływ na daną firmę.

Co jest istotne w etycznej modzie?

  • Dobre warunki pracy na każdym etapie łańcucha dostaw.
    Dbałość o zdrowie pracowników, brak przyzwolenia na wyzysk czy pracę dzieci.
  • Poszanowanie środowiska naturalnego.
    Zmniejszenie ilości odpadów, korzystanie z recyklingu, minimalizacja udziału chemikaliów w produkcji, wybór zrównoważonych upraw.
  • Dbałość o dobrostan zwierząt.
    Niedopuszczanie do cierpienia zwierząt, np. poprzez rezygnację z wykorzystywania naturalnych futer, eliminacja towarów pochodzących z kłusownictwa.
    Grzechy branży fashion

Wiele brandów, także tych czołowych – jak Dolce & Gabbana, Marc Jacobs czy Versace, używa do produkcji swoich ubrań chemikaliów szkodliwych nie tylko dla środowiska, lecz także dla człowieka. Poza tym do produkcji ubrań chętnie wykorzystuje się futra czy skóry, co wiąże się z ogromnym cierpieniem zwierząt. Trudno pominąć aspekt dotyczący warunków pracy, które często dalekie są od norm określanych przez prawo – zatrudnianie osób niepełnoletnich, praca w chemicznych oparach, skandalicznie niskie wynagrodzenia.

Momentem przełomowym dla myślenia o CSR w branży modowej, było zawalenie się fabryki w Bangladeszu, 24 kwietnia 2013 roku, w której zginęło 1127 osób, a ponad 2500 odniosło obrażenia. Wydarzenie to wywołało falę protestów przeciwko złym warunkom pracy, a także zmusiło produkujące tam marki, do wypłaty odszkodowań.

Ubierając Millenialsów czy pokolenie Z, marki fashion muszą działać zgodnie z ich systemem etycznym. Konsumenci oczekują zatem, że będą podejmować odpowiedzialność zarówno za finalny produkt, jak i cały proces jego powstawania. Nacisk ze strony społeczeństwa zapoczątkował w branży fashion proces intensywnej zmiany, której efekty możemy zaobserwować zarówno na arenie polskiej, jak i międzynarodowej.

Fashion Revolution jest globalnym ruchem, który zrodził się w 2013 roku. Jego cel to podniesienie świadomości o największych problemach branży modowej i pokazanie, że zmiana jest możliwa. Fashion Revolution wystosowało manifest zawierający 10 punktów, w których pokazuje, jaka powinna być moda. Zachęca również do tego, aby pytać marki #whomademyclothes – to dążenie do większej transparentności w łańcuchu dostaw branży fashion.

Jak robią to polskie i światowe marki?

  • Adidas w 2017 roku sprzedał ponad milion par butów wyprodukowanych z plastiku wyłowionego z oceanów. Do stworzenia każdej z nich wykorzystano 11 butelek, co oznacza, że recyklingowi poddano aż 11 milionów! Marka nie zamierza się jednak zatrzymać w pół kroku – zadeklarowała, że do 2024 roku wszystkie produkowane przez nią buty będą pochodziły z recyklingu.
  • Projektantka Ola Bąkowska już na studiach odkryła, że najbardziej pasjonują ją zagadnienia sustainable fashion, czyli idee opowiadające dobre historie ubrań – produkowanych z szacunkiem wobec człowieka i środowiska. Stworzyła swoją markę d’ éco by Ola Bąkowska, udało jej się wyprodukować tkaninę poliestrową z recyklingu butelek PET.
  • Coraz więcej marek modowych odchodzi od korzystania z naturalnych futer i skór, wybierając ich ekologiczne odpowiedniki. Dawny symbol prestiżu budzi obecnie silną niechęć. Z futer zrezygnowały mark Spółki LPP: Reserved, Tallinder, Mohito, Cropp, House oraz Sinsay, a także brandy takie jak ZARA, Topshop, H&M, COS i Marks & Spencer. Podobna tendencja pojawia się w przypadku marek uznawanych za luksusowe – Hugo Boss czy Armani.
  • Esprit podpisał umowę z organizacją IndustrialALL – największą organizacją, która zrzesza związki zawodowe. Ma ona na celu poprawienie warunków pracy w fabrykach.
  • Levi’s zobowiązał się o zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 90% do 2025 roku – dzięki użyciu odnawialnych źródeł energii.
  • H&M w 2010 wprowadził specjalną kolekcję Conscious – pierwszą wykonaną w całości z przyjaznych środowisku materiałów, takich jak: ekologiczna bawełna i len, poliester z butelek PET lub odpadów tekstylnych oraz odnawialny materiał Tencel, produkowany z minimalnym wpływem na ekosystem, pozyskiwany z celulozy drzewnej.

Temat społecznej odpowiedzialności biznesu staje się coraz bardziej popularny. Marki, które wprowadzają CSR do działań firmy, przyczyniają się nie tylko do ochrony środowiska czy zwierząt, ale także do zwiększenia świadomości wśród swoich klientów. Wciąż jednak nie jest ona wystarczająco wysoka. Wprowadzenie trwałej zmiany w działaniach branży fashion wymaga stałego dialogu dotyczącego istniejących problemów, a także dalszych społecznych nacisków, szczególnie w przypadku dużych brandów.

PS Jeśli tematyka CSR jest Ci bliska, koniecznie sprawdź naszą prasówkę 100% Retail & Fashion!

Zobacz też:

Agencje brandingowe – jak wybrać? 9 elementów!

Na świecie jest ponad 10 000 agencji brandingowych. Jednak jak wybrać tę odpowiednią, aby wspólnymi siłami wyprzedzić konkurencję i osiągnąć sukces? W tym przypadku trzeba zdecydować się na partnera, który profesjonalnymi działaniami sprawi, że klienci zaufają Twojej marce.
Czytaj

Dlaczego badania marketingowe to najlepsza inwestycja w Twój biznes?

Dlaczego badania marketingowe z klientami to nie koszt, a inwestycja? Nie zgaduj — badaj! Domyślanie się lub zgadywanie potrzeb klientów to jak granie w biznesową ruletkę. Rzadko kiedy udaje nam się wygrać.
Czytaj

Jak założyć nową markę? Przewodnik krok po kroku!

Na początku był POMYSŁ… Potem adrenalina, błysk w oku. Radość z powodu opracowania usługi doskonałej,  (niemalże 😉 zmieniającej  dzieje ludzkości.  Entuzjazm na myśl o nowych perspektywach w życiu zawodowym, które otwierają się wraz z momentem zakładania nowej marki.
Czytaj

Porozmawiajmy!

Czujemy, że możemy zrobić razem coś, o czym będzie głośno!

Powiedz nam, czego potrzebuje Twoja marka:

Grafika do formularza kontaktowego